کمی عقب‎‎ تر بروید! بله با خود شما هستیم که دارید این مقاله را می‎‎ خوانید البته در فاصله‎ ی نزدیک به صفحه‎‎ ی مانیتور!

بیماری-چشم

  

تکنولوژی یا سلامتی؟

درست است که ما در عصر اطلاعات، ارتباطات و  تکنولوژی به سر می‎بریم اما همه‎ی این ها به چه قیمتی؟ اگر شما هم مثل  اکثر کارمندان مجله‎  دلتا به طور مداوم پشت میز کامپیوتر می‌نشینید و کار  می‎کنید؛ مراقب این بیماری مدرن و خطرناک چشمی باشید.

بهتر است اینطور بگوییم که درباره سندرم بینایی کامپیوتر چه می‎ دانید؟ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

کامپیوتر و آسیب چشم

بیماری مدرن چشم

سندرم بینایی کامپیوتر یا CVS یک مشکل شایع برای کسانی  است که تمام روز را صرف کار بر روی کامپیوتر می ‎کنند.

 CVS طیف گسترده‎ای از مشکلات چشم از جمله  فشار چشم، تاری دید به علت خیره شدن و تمرکز بر صفحه کامپیوتر را شامل  می‎شود؛ در حالی که این بیماری بسیار جدی است و ممکن است با بیماری‎ های  دیگر متفاوت باشد.

کارمند ها و بزرگسالان تنها کسانی نیستند که مبتلا به CVS  هستند. امروزه، بسیاری از کودکان ساعت ها به کامپیوتر خیره می ‎شوند.

در حقیقت،  بیماری CVS، در اثر تمرکز عضلات  چشم به وجود می ‎آید. علائم CVS شامل تاری دید، دو بینی، خشکی چشم، درد  چشم، اشکال در تمرکز  و سردرد است.

در همین لحظه که شما این مقاله را می‌  خوانید، قطعا جمعیت قابل توجهی از انسان ها در سراسر دنیا به مانیتور  کامپیوتر های خود خیره شده‏‌اند و اغلب ساعت‌ های عمر خود را در این وضعیت  می‌ گذرانند.

بیشتر این افراد اگر اقدامات پیشگیرانه  ضروری را انجام ندهند، به تدریج در معرض خطر ابتلا به سندرم بینایی ناشی از  کامپیوتر قرار خواهند گرفت اما شما تا چه حد با این سندرم آشنایی دارید؟

همه چیز درباره سندرم بینایی کامپیوتر

به گفته متخصصان چشم‎پزشکی دانشگاه  آلاباما، استفاده طولانی‎ مدت از کامپیوتر و ساعت های زیاد خیره شدن به  مانیتور، صدمات جبران‏‎ناپذیری به چشم وارد می‌ سازد که سردرد ها و استرس‌  ها و فشار های وارد‎شده به سیستم بینایی از آن جمله هستند.

متخصصان این مشکلات را سندرم بینایی ناشی  از کامپیوتر نامیده‎‌ اند و به گفته آنها از هر 10 کاربر دائمی کامپیوتر،  هشت نفر به این سندرم مبتلا می‌ شوند. اگر روزانه بیش از دو ساعت مداوم به  مانیتور نگاه کنید، بیشتر با خطر ابتلا به این سندرم مواجه خواهید بود.

بیماری-چشم

علائم سندرم بینایی کامپیوتر

  • مهم ترین و شایع‎ ترین علائم این سندرم شامل درد گردن و شانه، سردرد ها و کاهش تمرکز دید است.
  • از دیگر علائم این سندرم می‌توان به خستگی، سوزش و خارش چشم، خشک شدن  یا ترشح بیش از حد مایعات چشم، دوبینی، نیاز به استفاده از عینک و حساسیت  به نور اشاره کرد.

اما آیا راهی وجود دارد که به دلیل ضرورت  استفاده از کامپیوتر در زندگی مدرن امروزی هم بتوانیم از این وسیله استفاده  کنیم و هم از آسیب زیاد به چشم‌ ها و احتمال بروز این سندرم تا حد زیادی  بکاهیم؟

بیماری-چشم

راهکار های درمانی سندرم بینایی کامپیوتر

  • مانیتور را در وضعیتی قرار دهید که فاصله مناسبی با چشمان شما داشته باشد و اگر دید مناسبی ندارید، از عینک استفاده کنید.
  • از خیره شدن به صحنه مانیتور حتی‎ المقدور پرهیز کنید.
  • دقیقا رو به‌ روی کامپیوتر بنشینید.
  • صفحه‎ ی مانیتور را پشت به دیوار نگذارید بلکه سیستم را طوری جاسازی  کنید که پشت شما به دیوار باشد و بتوانید فضای اتاق را در پشت مانیتور  ببینید.
  • حدود 30 تا 50 سانتی‎متر از مانیتور فاصله داشته باشید.
  • خط دید شما باید مسطح یا بالاتر از مانیتور باشد.
  • مچ‌ دست‎ تان را هنگام تایپ کردن، خم نکنید و زانو های خود را هنگام نشستن پشت کامپیوتر در زاویه 90 درجه قرار دهید.
  • هر از گاهی با نگاه کردن به یک شیء در دور دست به عضلات چشمان خود  استراحت بدهید. پزشکان توصیه می‌کنند در ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر،  دو تا سه دقیقه این کار را انجام دهید تا از فشار وارد‎شده به عضلات چشم  کاسته شود.
  • نور مانیتور را در حد استاندارد تنظیم کنید.
  • صفحه‎ ی مانیتور را طوری قرار دهید که نور لامپ یا چراغ روی آن نیفتد؛ چون بازتاب آن از مانیتور به سمت چشم خطرناک است.
  • یک راهکار ساده اما بسیار موثر دیگر پلک زدن است. با پلک زدن مکرر از  خشکی چشم جلوگیری کنید. افرادی که زیاد پلک نمی‌ زنند، دچار خشکی، سوزش و  قرمزی چشم می‌ شوند.
  • همچنین توصیه می‌ شود تمام کارمندان و افرادی که مجبور هستند روزانه  بیش از دو ساعت مقابل کامپیوتر بنشینند، از عینک ‌های محافظ استفاده کنند.

بنابراین، با در نظر گرفتن این توصیه ها بهتر است که همواره مراقب سلامت چشم های خودتان باشید.

همچنین بخوانید:

چرا خانم‌ها سرب می‌خورند؟ 

آب ؛ معجزه‌ی سلامتی بدن 

طلا بخوریم! 


deltagoonagoon کامپیوتر ,سندرم ,مانیتور ,بینایی ,ساعت ,استفاده ,سندرم بینایی ,بینایی کامپیوتر ,بیماری مدرن ,قرار دهید ,درباره سندرم ,سندرم بینایی کامپیوتر ,در منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وبلاگ جامع گردشگری هواشناسی چهارفصل ایران کانال یازدهم انسانی،کانال تلگرام یازدهم انسانی،گروه یازدهم انسانی چکامه ارزان سرا تبسمــ♡ــ به یاد خودم